Томислав Новаковић филозоф

Уторак | 25. Јул 2017.

Tomislav Novakovic

Аналитичка метафизика

Теоријски и практични ум

Теоријски и практични ум

Аналитичка метафизика
Објављено: 22. Април 2017.

Није суштина "чисте субјективности пре све објективности" појавни окрет сазнајно-теоријског критичког ума у обезличеном, обезвољеном јединству празних форми–слепих садржаја, који утемељује све наше сазнање у оквиру могућег искуства, него суштински окрет практично-моралног ума,  који у самокритичног чистој вољи не утемељује само све наше одлучивање, деловање, него и саму логику и само сазнање теоријског, критичког ума!

детаљније

Аристотелово учење о Богу

Аристотелово учење о Богу

Аналитичка метафизика
Објављено: 08. Април 2017.

Свако конкретно једно и свако конкретно биће, за своје обличје, сврху, кретање од могућности ка стварности, пре једног по себи, или бића по себи, тражи најстарије јединство по себи – Божије мишљења о самом мишљењу,  као савршени облик свих облика,  сврху свих сврха, најнужнију духовну стварност у основи сваке могуће могућности, као покретача свих кретања – једно са савршеном делатношћу, вечним делом.

детаљније

Мета (етика, естетика, политика...) и аналитичка метафизика

Мета (етика, естетика, политика...) и аналитичка метафизика

Аналитичка метафизика
Објављено: 24. Март 2017.

Без обзира, колико економске, политичке, културне, религиозне... друштвено-историјске околности утичу на развој човека или народа и све начине човековог понашања или друштвеног организовања, свака аналитичка, индуктивна основа психологије или социологије... мора претпоставити синтетичку, дедуктивну личност човека и надсазнајни, надопажајни дух народа који се не могу извести из тих спољашњег узрока...

 

детаљније

О онтолошком доказу светог Анселма

О онтолошком доказу светог Анселма

Аналитичка метафизика
Објављено: 12. Март 2017.

Свети Анселмо каже: из представе, појма, идеје најсавршенијег, најузвишеније бића (од кога се не може замислити, представити, појмити ништа узвишеније, савршеније) у нашем мишљењу, осећању, уму, души, духу  – следи нужно да такво биће постоји! А Декарт да наше несавршено, коначно биће идеју најсавршенијег, бесконачног бића (Бога) може добити само од најсавршенијег, бесконачног бића. Према томе, из постојања такве идеје у нашем уму, души, духу, нужно следи да такво биће постоји!... Међутим,  у Светом писму, савршено не само да није суштина, него чак ни атрибут Бога, него само створених ствари, бића...

детаљније

О Новаковић Томиславу

Томислав Новаковић јe дипломирао филозофију  на Филозофском факултету у Београду. Живи и ствара u Чачку као самостални филозоф.

више о аутору

Филозофија дана

Kао што различити или супротни појмови, опажаји не утемељују нашу властитост, него, сасвим обрнуто, старија властитост све различите или супротне појмове, опажаје саставља у целовито знање, искуство, тако ни различите или супротне жеље не утемељују старију личност, већ слободна личност селектује све различите, супротне жеље.

 

Томислав Новаковић

Видео дана