Томислав Новаковић филозоф

Уторак | 21. Новембар 2017.

Tomislav Novakovic

Шелинг

Шелинг, Ниче, Хајдегер и прво издање Критике чистог ума

Шелинг, Ниче, Хајдегер и прво издање Критике чистог ума

Шелинг
Објављено: 15. Април 2015.

Ако Шелинг већ тврди да је Критика моћи суђења најбоље Кантово дело, с којим је требало започети сву критичност, он је много пре требало да инсистира на првом издању Критике чистог ума, где је уобразиља основна моћ људске душе, јер су из тог „шињела“ (субјективно-објективне уобразиље из првог издања) произашли и Шелингово апсолутизовање уметности и Ничеово проглашавање за најсавршенији вид воље за моћ и (под утицајем предсократоваца и највећих песника) филозофија позног Хајдегера у којој је поетска реч, казивање не само  "говор бивствовања", него и првостепено бивствовање.

детаљније

О Кантовој и Шелинговој критици онтолошког доказа

О Кантовој и Шелинговој критици онтолошког доказа

Шелинг
Објављено: 09. Новембар 2014.

Иако Кант тврди да се  тек из спољашњег опажаја разликују “стварни од замишљених талира“, он слично Декарту, већ из праосновног Ја мислим, независно од опaжаја,  некритички подразумева Ја постојим!...Када Шелинг тврди да се Бог и нужно егзистирајуће биће не могу изједначити он уопште не каже шта подразумева под нужно егзистирајућим бићем. Свакако да је дужан да покаже на чему (логички или онтолошки) утемељује ту (своју) "нужност"  коју одриче Богу...!

детаљније

Шелингов Бог као господар бића

Шелингов Бог као господар бића

Шелинг
Објављено: 04. Новембар 2014.

Ако је Бог господар сваког бића и самог бивствовања,  он је, по Шелингу,  много пре апсолутна потенција, него вечно биће, стварност… Само као надбивствен, надсветски creacio ex nihilo – ствара биће или свет... Ипак, ако је  Бог пре бића и света, он је пре те релације суштинског господарења. Никаква другост фиктивне материје, „пуког“ бивствовања не може стајати наспрам Бога, него је другост сваког могућег–стварног–нужног света или бивствовања  могућа само у једном надбивствујућем, надсветском Богу.

 

детаљније

О Новаковић Томиславу

Томислав Новаковић јe дипломирао филозофију  на Филозофском факултету у Београду. Живи и ствара u Чачку као самостални филозоф.

више о аутору

Филозофија дана

Прича о змији у едемском врту, која искушава првог човека и жену, може се схватити као да су скривене зле мисли, осећаји изазивачи сваког зла.

Животиња има реп а змија је сам реп и отровни зуб!

Опаснији је у срцу лукави језик лажи, зла, него отровни зуб мржње.

Отровни зуб трује тело, а зла мисао, реч дух сваког човека и народа.

Из добре мисли човек се супротставља злој мисли, из добре речи, злој речи, из добре одлуке, лошој одлуци, из доброг дела, лошем делу.


Томислав Новаковић

Видео дана