Tomislav Novaković filozof

Subota | 20. April 2024.

Tomislav Novakovic

Atomika

Etičko i ontološko kod Spinoze i Kanta

Etičko i ontološko kod Spinoze i Kanta

Atomika
Objavljeno: 04. Novembar 2014.

Kant negacijom metafizike i pojavnih saznanja teorijskog uma iz suštinskog praktično-moralnog uma njegovih nadsaznajnih ideja zasnovao opšta i nužna načela Metafizike morala, a Spinoza, nasuprot tome, intelektualnom intuicijom najopštijih najnužnijih ideja razuma, uma,  iz jasnih i adekvatnih saznanja metafizike utemeljio opšta i nužna praktična načela Božijeg–prirodnog morala za sve osećaje, žudnje duše, potrebe, afekte tela...

detaljnije

Stvar po sebi i stvar za nas

Stvar po sebi i stvar za nas

Atomika
Objavljeno: 04. Novembar 2014.

Ako je transcendentalno Ja samo prazna forma a sve izvan čistih pojmova, opažaja prazno, transcendentalno H, zašto se onda traži u čoveku suštinsko Ja, a izvan čoveka „stvar po sebi”  ili uopšte uzima kao nedostatak što se oni ne mogu saznati?

detaljnije

Subjektivno i objektivno vreme u Kantovoj Kritici čistog uma

Subjektivno i objektivno vreme u Kantovoj Kritici čistog uma

Atomika
Objavljeno: 04. Novembar 2014.

Kada neko misli da Kantov  okvir mogućeg iskustva obuhvata bilo koje, kakvo moguće, prošlo buduće mesto, vreme, zaboravlja se da taj kriterijum iskustva sa čovekom u spoljašnjem, objektivnom prostoru i vremenu, nema nikakve veze sa (njegovim) unutrašnjim, subjektivnim prostorom i vremenom, kao čulima–opažajima u čoveku!

 

detaljnije

O Novaković Tomislavu

Tomislav Novaković je diplomirao filozofiju  na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Živi i stvara u Čačku kao samostalni filozof.

više o autoru

Filozofija dana

Prirodna nauka koristi logiku kada opštim i nužnim zakonima objašnjava red, poredak sveta, a bilo kakav kosmički um, logos, za celovito jedinstvo materije–energije, po definiciji „objektivne“ nauke, isključuje već na početku!

Bez obzira što ne prihvata nikakav prauzrok izvan same prirode, da bi nauka uopšte bila nauka, ona neki neki jedinstveni logos mikro-makro sveta mora predočiti.

Ne radi se samo o tome da se našem objašnjavanju sveta ima pravo prigovoriti da je "antropocentrično", nego da li se bez neke (bilo kakve) jedinstvene logike za svu materiju–energiju–prostor–vreme–brzinu, sve oblike makro, mikro sveta, uopšte nešto suštinski  objašnjava!

Ako čovek (bilo koji živi stvor) ima (neku) „glavu“, zašto je ne bi imala i sva mikro-makrokosmička priroda u svakom svom delu, kao stvarajuće znanje po kome svaka stvar ili biće jeste to što jeste.

 

 Tomislav Novaković

Видео дана