Atomika kao metod
Autor: Tomislav Novaković
Atomika, kao mikroanalitičko stanovište ne zapostavlja ni najmanju teškoću, nekada skrivenu samo u jednoj reči, rečenici, niti zaobilazi ona najteža mesta neke teorije, jer se vrlo često iza te „tačke sumnje” krije plodno zrno, seme najvećeg otkrića, rešenja. Zato postepeno raspliće sva ta zamršenja, sve dok u “žižnoj” tačci jedne jake ideje ne dostigne “lančanu reakciju“ neizmerne energije istine, shvati, obuhvati sve moguće aspekte sveobuhvatnog rešenja.
Analitički i sintetički metod[1]
Ako se prati istorija kritičkog čitanja Kantove Kritike čistog uma u filozofskoj tradiciji, može se uočiti dva glavna pristupa. Jenu su prikazivali tu knjigu u globalu prema osnovnom problemu koji razmatra, pokazujući samo neke njegove najbitnije aspekte, bez dovoljno kritičke snage i strpljenja, da kao Kant, prodru u samu suštinu problema, podjednako u njegovoj celini – sintetički, kao i u svakom njegovom aspektu, pri razlaganju svake posebne postavke – analitički. Poštujući sintetičku osnovu te knjige, oni su davali uglavnom samo opšte komentare, dok su kritičku razradu svakog bitnog aspekta u rešavanju osnovnog problema, njegovu podjednako bitnu analitičku stranu – koja je i te kako prisutnu Kritici čistog uma na samoj stvari, delu – uglavnom zanemarili.
Drugi su se, išli suprotnom stranom; previše su naglasili analitičku metodu Kritike čistog uma i svoje interesovanje ograničili samo na naučne – empiričke osnove te knjige i tvrdili da kriterijum istine, koji stvarno proširuje (naučno) znanje, pored logičke forme čistog pojma u svakom sudu, zaključku, mora potvrditi iskustvo, sadržaji opažanja.
Zato nisu izlagali i rešavali osnovni problem, kako je to po transcendentalnom kritičkom metodu jedino moguće: istovremeno iz svakog pojedinog aspekta razuma, čula –analitički, i iz sveobuhvatne celine uma – sintetički, nego su tvrdili da je Kritika čistog uma svako učenje o celini stvari, suštinsko rešenje tradicionalnih metafizičkih problema (npr. neko saznavanje hipotetičke “stvari po sebi),” obesmislila i unapred dokazala kao nemoguće.
Međutim, kao što nije dovoljno samo posmatrati problem u globalu iz jedne osnovne postavke – sintetički, bez konkretizovanja, razlaganja svake posebne teškoće u prelazu ka rešenju – analitički, takođe nije dobro i posmatrati analitički samo pojedinačne aspekte problema a izgubiti iz vida sveobuhvatnu celinu, sintetičku osnovu iz koje se tek sastavljaju sve različite strane problema, tek sagledavaju svi njegovi posebni aspekti, najsitniji analitičke prelaze koji bi trebalo da nas vode sveobuhvatnom rešenju., kao što je to slučaj u svim velikim filozofijama (npr. Platonovoj, Aristotelovoj), ili u bilo kojem drugom naučnom ili praktičnom rešavanju stvari, gde se uvek se ispoljava jedan i drugi metod.
Atomika u potpunosti sastavlja analitički i sintetički metod
Kako su neka nerazjašnjena mesta Kritike čistog uma proizvela mnoge dileme i njihovo pogrešno razumevanje i tumačenje zavelo čitave filozofske pravce, autor ove Atomike je bio prinuđen da se vrati na same osnove te knjige i sveobuhvatnim razmatranjem svih suštinskih aporija koje se tu nalaze ponovo oživi najizvorniju postavku problema; što i naglašava sam naslov: Atomika Kantove Kritike čistog uma. I da tek sada, nakon više od 200 godina, ponudi jedno sveobuhvatno delo, u kome će se u najrazuđenijem mikroanalitičkom razmatranju na samoj stvari prikazati dobre i loše strane svake bitne postavke ove knjige, kao i podjednako makrosintetičko jedinstvo svih posebnih aspekata u rešavanju glavnog problema.
Atomika, kao mikroanalitičko stanovište ne ostavlja u drugom planu ni najmanju teškoću, nekada skrivenu samo u jednoj reči, rečenici, niti zaobilazi ona najteža mesta, „tačke sumnje” neke teorije, nego hita k njima, shvatajući da se iza tih strahovitog zamršenja upravo krije plodno zrno, seme najvećeg otkrića, rešenja!
Upravo ta problematična mesta, koja celu teoriju dovode u pitanje, unose onac crv sumnje, treba „bombardovati“ bez milosti, strpljivo razložiti iz jedne svepovezujuće misli, koja sabira sve dobre i loše aspekte u najvećem “užarenju” problema.
Atomika postepeno raspliće sva postojeća zamršenja, sve dok u “žižnoj” tačci sveobuhvatne ideje sve misli toliko ne povežu da za tren dostignu “lančanu reakciju“ neizmerne energije istine, shvate, obuhvate sve moguće strane sveobuhvatnog rešenja [...]
Po toj najrazuđenijoj mikroanalitičkoj metodi prvo se prikazuje svaka i najmanja nijansa osnovne postavke, njen poseban aspekt. Zatim se traži najjači ugao gledanja koji iz svih strana sastavlja sve posebne aspekte, otkrivajući suštinu problema. I na kraju, ako je moguće, po najširoj sintetičkoj osnovi daje odgovor koji zadovoljava sve najrazličitije slojeve tako razloženog problema.
Iako jedan autor svoje glavne postavke na kojima zasniva svoje dokazivanje prikazuje kao najtemeljnije, najdoslednije, i u koje se ne može sumnjati, često se u kasnijem razmatranju pokaže da one to nisu, nego i same traže neke druge, još temeljnije i doslednije postavke, na kojima se moraju zasnovati. Tek se tada dostiže potpuna jasnost najstarije postavke problema, može se na čvrstom temelju dalje nizati, zidati najviše zdanje, sve raznovrsne plodne misli, ideje, najsitniji i najkrupniji aspekti problema satavljati u jednom sveobuhvatnom rešenju.
I kao što se u atomizmu mikrofizike traži najosnovnija čestica–energija na kojoj se sve zasniva, i od koje se u razlaganju ne može dalje ići, tako se i u Atomici traži najjasnija, najizvornija postavka koja jedino vodi u bit problema.
U čoveku ta prva–zadnja voljno-logička nedeljivost može biti nedeljivost duše, ili praosnova čiste volje–svesti kao čista subjektivnost pre sve objektivnosti. Ili logička nedeljivost nekog najstarijeg pojma,ideje, zasnovana na jednoj istini, duhu.
Kod Kanta, na primer, nedeljivost transcendentalnog čisto logičkog Ja.[2]
Zbog toga metod ove kritike, njeno poređenje sa atomistikom (dato u jednom od naslova ove knjige), ima, svakako, smisla. Grčka reč atom, sa a nasuprot tom (što znači deo), znači nedeljiv. Opet, iako je moderna nauka pokazala da atom nije nedeljiv, nego da se u nevidljivom atomu (slično kao i u samoj ćeliji) nalazi čitav drugi mikrosvet, mikrokosmos, ogromne energije u njegovoj jezgru, omotaču nedostupne našim čulima, mnoge nepoznate čestice, raznovrsni sadržaji, skrivene stvari skoro kao i u makrokosmosu, celokupnom vidljivom svetu, ipak se može reći da stara filozofi atomisti nije mislila na te i takve atome, nego baš na one njihove poslednje, nedeljive deliće. I taj nedeljivi „atom“ starog atomizma, može u zadnjem smislu biti neka hipotetička praosnovna čestica–praenergija, od koje su nastali svi oblici materija i svi posebni oblici energije, jer i savremena fizika pretpostavljaneke neke poslednje čestice potpuno izjednačene sa energijom, na osnovu koje se tek mogu shvatiti sve ostale čestice, i svi različiti oblici energije – dobiti pravo mesto u jednoj svepovezujućoj teoriji…
[1]Tomislav Novaković, Čisto Ja i Atomika Kantove Kritike čistog uma/Načela praktične logike,DESIRE, Beograd 2010. 684-739.Za više pogledati sajt: www. filozof.rs
[2]Uovoj knjizi:Čisto Ja i Atomika…je pokazano da ta nedeljiva “atomska” osnova čisto logičkog Ja uopšte nije moguća. Da čisto Ja nikako ne može biti samo logičko, nego da ta transcendentalna subjektivnost, kao praisntetička osnova sveg saznanja, iskustva mora pretpostaviti stariju čistu volju.
O Novaković Tomislavu
Tomislav Novaković je diplomirao filozofiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Živi i stvara u Čačku kao samostalni filozof.
Filozofija dana
Prirodna nauka koristi logiku kada opštim i nužnim zakonima objašnjava red, poredak sveta, a bilo kakav kosmički um, logos, za celovito jedinstvo materije–energije, po definiciji „objektivne“ nauke, isključuje već na početku!
Bez obzira što ne prihvata nikakav prauzrok izvan same prirode, da bi nauka uopšte bila nauka, ona neki neki jedinstveni logos mikro-makro sveta mora predočiti.
Ne radi se samo o tome da se našem objašnjavanju sveta ima pravo prigovoriti da je "antropocentrično", nego da li se bez neke (bilo kakve) jedinstvene logike za svu materiju–energiju–prostor–vreme–brzinu, sve oblike makro, mikro sveta, uopšte nešto suštinski objašnjava!
Ako čovek (bilo koji živi stvor) ima (neku) „glavu“, zašto je ne bi imala i sva mikro-makrokosmička priroda u svakom svom delu, kao stvarajuće znanje po kome svaka stvar ili biće jeste to što jeste.
Tomislav Novaković